Artikel door: Maritiem MGZN – Maritime Industry 2023 – Ton de Kort
Het verklaart meteen de naam van het bedrijf, dat in 2005 werd opgestart door Paul van Utrecht. Hij combineerde kennis van telecommunicatie met een passie voor de maritieme sector en zag 4COM uitgroeien tot koploper in de binnenvaartcommunicatie. Daarnaast profileert 4COM zich in de zakelijke telefonie voor de regio Drechtsteden. 4COM: overal vertrouwd verbonden!
Communiceren op het water was in 2005 nog lang niet zo breed en professioneel als dat het nu is. 4COM heeft aan die ontwikkeling in belangrijke mate bijgedragen. ,,Destijds zat heel de wereld al op internet, alleen de binnenvaart niet’’, haalt mede-eigenaar Hansde Vries op. ,,Paul is daar toen mee aan de slag gegaan. Met het leveren van simkaarten, abonnementen en hardware zoals routers en dongels kon hij de focus leggen op de communicatie voor de binnenvaart en dit bleek dus een schot in de roos. In no-time had hij duizend klanten.’’ Accountmanager Peter de Gelder bevestigt dat: ,,Doordat de binnenvaart een klein wereldje is met een ons-kentons-cultuur, ging het erg hard.’’
Door de 24/7 bereikbaarheid krijgen klanten met vragen of problemen altijd iemand aan de lijn.
Hoewel het zeker in de beginperiode van het internettijdperk nog wel eens wachten was op het laden van een pagina werd de snelheid op het water steeds beter. De ontwikkelingen stonden en staan echter niet stil. De Gelder: ,,Er wordt bijvoorbeeld steeds meer televisie gekeken via internet. Langzamerhand verdwijnen op steeds meer schepen de tv-schotels en wordt er steeds meer gestreamd en gedownload.’’ De Vries stipt nog een belangrijk punt van goed functionerend internet aan boord aan: ,,Zonder internet kun je je in sommige terminals niet meer aanmelden. Bedenk daarbij dat binnenvaartschippers ook landsgrenzen overgaan.’’ Snelle en adequate service bij mogelijke storingen is dan vaak van groot belang. ,,Wij maken het verschil met onze service’’, klinkt het vol overtuiging. ,,Veel is tegenwoordig op afstand uit te lezen en in te zien. Je hoeft dus lang niet meer altijd naar de klant toe’’, legt de Gelder uit. ,,Het komt echter ook geregeld voor dat onze klanten even bij de Handelskade in Dordrecht aanschieten, zodat wij iets kunnen afgeven of installeren. Vanuit ons kantoor zien we ook heel regelmatig klanten langsvaren. Zo houden onze collega’s feeling met de binnenvaart.’’
4COM werkt met speciale abonnementen, maatwerk voor de binnenvaart. Daarbij kan zowel uit de abonnementen van Vodafone/Ziggo, T-Mobile als KPN worden geput. Het zijn vooral de grote datahoeveelheden die het interessant maken. De Vries: ,,We kunnen abonnementen combineren om tot ideale oplossingen te komen. Bovendien factureren we zélf. Daardoor kunnen we abonnementen van verschillende providers bundelen, zodat de klant één aanspreekpunt en één factuur houdt.’’ Door de 24/7 bereikbaarheid krijgen klanten met vragen of problemen altijd iemand aan de lijn.
Doordat 4COM een groot deel van de binnenvaart tot de klantenkring mag rekenen werd het blikveld langzaamaan verruimd. ,,Wij leveren aan de binnenvaart maar ook aan allerlei maritiem gerelateerde toeleveranciers. Op die markt leveren we ook vaste telefonie en glasvezel oplossingen’’, vertelt de Vries. Zo werd ook een naam opgebouwd in de regio Drechtsteden. ,,Daar bieden we nu totaaloplossingen.’’ De ontwikkelingen staan nog altijd niet stil. Zo is op het water satellietinternet in opkomst. Internet of Things biedt in de nabije toekomst ook de mogelijkheden om machines aan boord uit te lezen. De Gelder: ,,Telecomontwikkelingen gaan maar door, waardoor 4COM blijft innoveren.’’ Daarbij wordt zeker ook security niet uit het oog verloren. ,,Mensen worden zich er steeds bewuster van dat ze met hun mobieltje veel meer doen dan alleen bellen. Daar zit zovéél in. Dat moet dus veilig zijn en blijven.’’